سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشخیص مشکلات قلبی با نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام

 

الکتروکاردیوگرام (ECG    یا EKG)

به گفته دکتر حسین دباغیان متخصص قلب و عروق (ghalbe-salamat.com) تست نوار قلب یا الکتروکاردیوگرام سیگنال های الکتریکی قلب شما را ثبت می کند. این روش، یک آزمایش معمول و بدون درد است که برای تشخیص سریع مشکلات قلبی و بررسی سلامت قلب استفاده می شود. الکتروکاردیوگرام که ECG یا EKG نیز نامیده می شود، اغلب در مطب پزشک، کلینیک یا بیمارستان انجام می گیرید. دستگاه های ECG تجهیزات مربوط به اتاق عمل و آمبولانس هستند. البته برخی از دستگاه های شخصی، مانند ساعت های هوشمند نیز تست ECG را انجام می دهند.

نوار قلب چه چیزی را نشان می دهد؟

نوار قلب یک روش ساده و غیرتهاجمی برای کمک به تشخیص بسیاری از مشکلات شایع قلبی افراد در هر سنی می باشد. پزشک شما ممکن است از الکتروکاردیوگرام برای تعیین یا تشخیص موارد زیر استفاده کند:

  • ·       ریتم غیر طبیعی قلب (آریتمی)
  • ·       وجود انسداد یا باریک شدن عروق در قلب (بیماری عروق کرونر) که می تواند باعث درد قفسه سینه یا حمله قلبی شود
  • ·       بررسی اینکه قبلاً سکته قلبی داشته اید یا خیر
  • ·       بررسی اینکه درمان های خاص بیماری های قلبی، مانند دستگاه های ضربان ساز قلب، چقدر خوب عمل می کنند

در صورت داشتن علائم و نشانه های زیر ممکن است به نوار قلب نیاز داشته باشید:

  • ·       درد قفسه سینه
  • ·       سرگیجه، سبکی سر یا گیجی
  • ·       تپش قلب
  • ·       نبض سریع
  • ·       تنگی نفس
  • ·       ضعف، خستگی یا کاهش توانایی ورزش کردن

معمولا توصیه نمی شود از نوار قلب برای ارزیابی بزرگسالانی که در معرض خطر نیستند و علائمی ندارند، استفاده شود. اما اگر سابقه خانوادگی بیماری قلبی دارید، ممکن است پزشک الکتروکاردیوگرام را به عنوان آزمایش غربالگری پیشنهاد کند، حتی اگر علامتی نداشته باشید.

اگر علائمی دارید که گاهی بروز می یابند و سپس از بین میروند، ممکن است در هنگام ثبت ECG استاندارد، تشخیص داده نشوند. در این حالت پزشک ممکن است استفاده از هولتر مانیتور یا ایونت مانیتور را توصیه نماید.

·       مانیتور هولتر: مانیتور هولتر دستگاهی کوچک است که به بدن متصل می شود و ضربان قلب را به صورت مداوم ثبت می کند. معمولاً به مدت 24 تا 48 ساعت از این دستگاه استفاده می شود.

·       نمایشگر رویداد (Event Monitor). این دستگاه قابل حمل مشابه مانیتور هولتر است اما هر بار فقط در چند ساعت خاص و برای مدت چند دقیقه ضربان قلب را ثبت می کند. می توانید آن را بیشتر از مانیتور هولتر، معمولا به مدت 30 روز، بپوشید. عموما بدین صورت عمل می کنند که وقتی علائم را احساس کردید، یک دکمه را فشار می دهید. بعضی از دستگاه ها بصورت خودکار با تشخیص ریتم غیر عادی قلب را ثبت می کنند.

عوارض نوار قلب

تست نوار قلب یک روش ایمن است. در طول آزمایش خطر شوک الکتریکی وجود ندارد زیرا الکترودهای استفاده شده، خود الکتریسیته تولید نمی کنند. الکترودها فقط فعالیت الکتریکی قلب را ثبت می نمایند. هنگام برداشتن الکترودها، ممکن است مانند برداشتن باند، ناراحتی جزئی احساس کنید. در برخی از افراد در محل قرار گیری الکترود ها، بثورات جزئی مشاهده می شود.