سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هزینه جراحی قلب پس از طرح تحول سلامت

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این که پیش از اجرای طرح تحول سلامت، نابسامانی شدیدی در حوزه تجهیزات و تعرفه های پزشکی وجود داشت،خاطرنشان کرد: پس از طرح تحول، علاوه بر کاهش قیمت تجهیزات، هزینه جراحی قلب نیز بسیار متعادل شد.

نبض ما– دکتر مجتبی سالاری فر در گفتگو با سلامت آنلاین با بیان این مطلب که مقرر بود در برنامه توسعه، میزان پرداختی از جیب مردم به 30 درصد کاهش پیدا کند، افزود: اما در دولت گذشته به دلیل نامشخص بودن وضعیت هزینه کرد تجهیزات پزشکی، فرانشیز،  نحوه ارائه خدمات بیمه ای در بیمارستان ها و مراکز درمانی این رقم به 70 درصد رسیده بود که کمر شکن بود.


از سوی دیگر، سوء مدیریت و بلوای ایجاد شده در اثر وضع تحریم ها، باعث شد تا شرکت های بزرگ  تامین کننده ملزومات پزشکی، تجهیزات پزشکی را به شدت گران کنند. به طور مثال تهیه یک استنت قلب که قیمتش به طور روزانه تغییر می کرد، بسیار هزینه بردار بود و باعث شده بود تا بیمار و خانواده اش ا از نظر روحی دچار آشفتگی شوند.

وی ادامه داد: اما با تدبیر دولت یازدهم و اجرای طرح تحول سلامت، کاهش میزان فرانشیز و پرداختی ها از جیب مردم و به کارگیری مدیریت صحیح در کاهش هزینه تجهیزات پزشکی، روند موجود در دولت گذشته معکوس شد و عرصه ارائه خدمات درمانی در حوزه تجهیزات پزشکی، دگرگونی قابل ملاحظه ای تجربه کرد. پس از این تحولات، بیمارستان ها خود وارد عمل شده و تمام تجهیزات پزشکی موردنیاز بیماران از جمله بیماران قلبی را تهیه می کردند که با قیمت های دولت قبل بسیار متفاوت بود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در سایر اعمال جراحی قلب نیز تغییرات قابل ملاحظه ای به وجود آمد. پس از این که مقرر شد روستایی ها سه درصد و شهری ها شش درصد از جیب خود بپردازند، هزینه جراحی قلب نیز کاهش پیدا کرد.

بسیاری از بیماران به دلیل هراس از هزینه جراحی قلب علاقه ای به پیگیری درمان خود نداشتند، اما زمانی که به آن ها می گفتیم مخارج شان یک میلیون تومان و ممکن است کمتر از این میزان شود، ناباورانه نگاه می کردند.