سفارش تبلیغ
صبا ویژن

درمان سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا با ورزش

سفت شدن ماهیچه ساق پا که در اثر استفاده زیاد یا گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد ممکن است خیلی ناراحت‌کننده باشد و باعث مشکل در راه رفتن شود  .

عضلات ساق پا شامل عضله گاستروکنمیوس و سولئوس در پشت استخوان ساق و بالای پاشنه قرار می‌گیرند. کار این عضلات، بالا کشیدن پاشنه در زمان راه رفتن، دویدن و ایستادن است.

درد ساق پا و گرفتگی عضلات ساق پا چیست؟

درد در پاها، مچ پا، زانو و لگن به طور معمول به طور جداگانه از درد پا رخ می دهد و در هر صورت، درد ساق پا در هر نقطه بین کشاله ران و مچ پا، به استثنای مفصل هیپ و پا رخ می دهد.

گاه در پی یک روز تمام انجام کار پشت میز دچار گرفتگی عضلات گردن می گردید یا بعد از ورزش به دنبال مدت ها بی حرکتی، دچار گرفتگی پا می شوید. برخی خانم ها پس از پوشیدن کفش پاشنه بلند، به گرفتگی پا مبتلا می شوند. راهکار غالب این موارد گرفتگی عضلانی، کشش مرتب عضله ها است و در مواردی که پاشنه بلند کفش عامل آن باشد، خودداری از پوشیدنش، تنها چاره است.

نوع دیگری از گرفتگی عضلانی است که ناراحت کننده تر بوده و آن گرفتگی عضلانی شبانه است. درست موقعی که شخص به خواب عمیق و راحتی رفته است، بر اثر گرفتگی دردناک و شدید ناحیه ساق پا از خواب می پرد. بیشتر کسان از رختخواب بیرون آمده و روی پای گرفتار لی لی می کنند تا گرفتگی آن برطرف شود. ولی گاه گرفتگی یادشده عود می کند. بعضی اوقات گرفتگی در ران است و گاهی در خودِ پا. در هر صورت، گرفتگی پا حالت ناراحت کننده و دردآلودی است.

در صورتی که به گرفتگی پا دچار می شوید، نخستین موردی که باید بررسی گردد، داروهای مصرفی شماست. پاره ای از داروها موجب گرفتگی عضلانی می گردند.

درد را می توان در تعدادی از راه های مختلف تجربه کرد درد در ساق پا، همانند سایر نقاط بدن، می تواند تیز، مبهم، بیحس کننده، سوزن سوزن شدن، سوزش، دردناک و غیره توصیف شود.

علائم گرفتگی ماهیچه ساق پا

ممکن است دست زدن به عضله ساق پا که سفت شده دردناک باشد. ممکن است عضله مختصری پرش داشته باشد یا به دلیل التهاب، کمی گرم باشد و ممکن است به ویژه وقتی تحت فشار است دردناک باشد.

در بعضی موارد ممکن است گرفتگی عضله داشته باشیم که خودش باعث درد بیشتر حتی در زمانی می‌شود که فشاری روی ساق وارد نمی‌شود.

اگر سفتی عضله ساق به دلیل کشیدگی، استفاده بیش از حد یا آسیب باشد ممکن است این علائم را داشته باشد:

·         تورم و کبودی

·         دردهای ناگهانی شدید

·         اشکال در خم کردن انگشتان پا

·         خستگی و کوفتگی عضلانی در ساق پا

علت سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا

سفت شدن ماهیچه ساق پا که در اثر استفاده زیاد یا گرفتگی عضلات اتفاق می‌افتد ممکن است باعث مشکل در راه رفتن شود. سفت شدن ماهیچه ساق پا همچنین می تواند همراه با درد، گرفتگی و ناراحتی باشد. معمولاً جای نگرانی نیست و با درمان های خانگی و کشش قابل درمان است.

پیچ خوردگی و کشیدگی

شایعترین علت سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا، پیچ خوردگی یا کشیدگی است که می تواند عضلات و رباط ها را تحت تأثیر قرار دهد.

 

کشیدگی زمانی اتفاق می افتد که فیبرهای عضلانی کشیده یا پاره می شوند و به خصوص در پاها و کمر شایع است.

 

رگ به رگ شدن عضلات

رگ به رگ شدن عصلات زمانی اتفاق می افتد که رباط ها کشیده، پیچ خورده یا پاره شده باشند. رباط ها نوارهای بافتی در اطراف مفاصل هستند که استخوان ها را به یکدیگر متصل می کنند.

مناطق مستعد رگ به رگ شدن شامل موارد زیر است:

·         زانو

·         مچ پا

·         مچ دست

·         شست

سفتی عضلات به طور معمول پس از ورزش، کار سخت بدنی یا وزنه برداری اتفاق می افتد. همچنین ممکن است بعد از زمان زیادی بی تحرکی، سفتی احساس کنید، مانند صبح که از رختخواب بلند می شوید یا بعد از مدت طولانی نشستن که از صندلی بلند می شوید.

 

6ورزش برای سفت شدن ماهیچه ساق پا

پاهای قوی به شما کمک می کند تا بتوانید راه بروید و تعادل خود را حفظ کنید. پاها از بدن شما پشتیبانی می کنند و به شما اجازه می دهند از فعالیت های روزمره خود لذت ببرید. برای سفت شدن ماهیچه ساق پا، این تمرینات و نکات را دنبال کنید.

 

1. اسکات

این حرکت با دمبل انجام می شود و برای سفت کردن عضلات ران است. اسکات یکی از بهترین تمرینات برای سفت شدن ماهیچه ساق پاها است.

 

2. لانگ

در این حرکت به طور همزمان از هر دو پا استفاده می کنید و این یک تمرین عالی برای داشتن پاهای قوی است.

 

3. پرش از جعبه

همچنین می توانید جهش های جعبه ای را روی جعبه پلیومتریک انجام دهید. این تمرین یکی از بهترین روش ها برای سفت شدن پاها، باسن شما است.

 

4. حرکت پل زدن از کمر

این حرکت تغییر یافته ی حرکت پل است و روی عضلات باسن کار می کند.

 

5. مقاومت در برابر فشار باند کشی

یکی دیگر از حرکات مفید برای قوی کردن ساق استفاده از باند کشی است. روی زمین پاها را دراز کنید، سپس باند کشی یا یک پارچه معمولی را دور پار در ناحیه سینه پاها قرار دهید، سپس با حرکات دادن مچ پا رو جلو و عقب ساق پا را تمرین دهید.

 

6. رقصیدن

رقصیدن روشی سرگرم کننده و سریع برای سفت شدن پاها است. می توانید در خانه کلاس انلاین بگیرید یا فیلم های آموزشی را دنبال کنید. رقص همچنین ضربان قلب شما را افزایش می دهد، تعادل را بهبود می بخشد و حافظه شما را تقویت می کند.

 

درمان سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا

هنگامی که پزشک علت سفتی عضله شما را تشخیص داد، وی قادر خواهد بود یک روش درمانی را به شما پیشنهاد دهد.

درمان خاص شما بسته به علت متفاوت خواهد بود. پزشک شما ممکن است داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن را برای کاهش درد و ناراحتی توصیه کند.

درمان جایگزین گرفتگی و سفت شدن عضلات و ساق پا

 

·         ویتامین ب کمپلکس می تواند به کاهش گرفتگی عضلات کمک کند.

·         تحقیقات بیشتری باید در مورد درمان های جایگزین انجام شود تا فواید و مضرات آنها مشخص گردد.

·         ورزش ساق پا

·         گرفتگی عضلات و ساق پا

 

درمان های خانگی گرفتگی و سفت شدن عضلات و ساق پا

 

·         کشش و ماساژ عضله

·         کشش عضلات و آرام مالیدن آنها کمک به شل شدن عضله می کند.

·         برای گرفتگی ساق پا، وزن خود را بر روی پای گرفته بیندازید و کمی زانوی خود را خم کنید.

·         اگر نمی توانید بایستید، بر روی زمین و یا بر روی صندلی بنشینید و پای گرفته را دراز کنید.

·         پای خود را در موقعیت صاف قرار داده و سعی کنید انگشتان پای خود را بگیرید و به سمت داخل پا و ساق پا بکشید، این کار برای گرفتگی پشت ران نیز کمک کننده می باشد.

·         برای گرفتگی جلوی ران، با کمک یک صندلی بایستید و پای مبتلا را به طرف باسن خود بالا ببرید.

·         گرم یا سرد کردن عضله

·         بر روی عضلات گرفته، حوله گرم قرار دهید.

·         دوش آب گرم نیز باعث تسکین درد می شود.

 

·         به طور متناوب، ماساژ عضله گرفته با یخ نیز باعث آرام شدن عضله گرفته می شود.

 

اطلاعات بیشتر درباره درمان سفت شدن ماهیچه پشت ساق پا با ورزش را بخوانید