سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه هورمون های استرس، روی بدن تأثیر می گذارند؟

با ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول در بدن، ضربان قلب افزایش پیدا می کند و سطح قند خون و فشار خون بالاتر می رود. این تغییرات باعث می شوند که در لحظه واکنش سریعی نشان دهید. گرچه، کسانی که از استرس مزمن رنج می برند، این "لحظه" می تواند تبدیل به چند روز یا چند هفته واکنش به استرس شود.

تاثیر استرس بر قلب

استرس مکرر می تواند موجب بالا رفتن قند خون و فشار خون شود. این دو مؤلفه، از عوامل شناخته شده ی بیماری های قلبی هستند. علاوه بر این، کسانی که اغلب اوقات استرس دارند، از تکنیک های سالم مقابله با استرس کمتر استفاده می کنند و سعی می کنند با خوردن غذاهای ناسالم، نوشیدنی های الکلی و سیگار کشیدن خود را آرام کنند.

تمامی این عوامل به چند طریق به بدن آسیب می رسانند که مهمترین آنها، آسیب به دیواره های شریان و نیز تجمع پلاک می باشد. این تجمع پلاک از جریان یافتن خون جلوگیری می کند و حتی می تواند منجر به انسداد کامل شریان شود. در نتیجه، خطر بروز بیماری های قلبی عروقی مانند حمله قلبی و سکته، بیشتر از حد معمول می شود.

استرس موجب کدام بیماری های قلبی می شود؟

استرس می تواند موجب مشکلات قلبی خاصی شود از جمله:

1_ ایسکمی قلبی

ایسکمی زمانی رخ می دهد که شریان ها قادر به رساندن خون کافی به عضله قلب نباشند. علائم ایسکمی شامل درد قفسه سینه، تنگی نفس، خستگی و کاهش انرژی می شوند که نهایتاً می تواند منجر به حمله قلبی شود.

2_ آریتمی قلبی

استرس همچنین می تواند موجب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شود.