سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علل قلبی درد قفسه سینه

درد قفسه سینه ممکن است مربوط به مشکلات موجود در حفره سینه یا دیگر بخش های بدن باشد که می تواند به هنگام خوابیدن تشدید شود. همچنین، درد قفسه سینه یکی از علائم شایع مشکلات قلبی عروقی و تنفسی، از جمله حمله قلبی و آمبولی ریوی است. گرچه، این درد ممکن است ناشی از بیماری های کم خطر تری همچون سوزش معده باشد. درد قفسه سینه هنگام خواب و یا بیدار شدن با درد قفسه سینه می تواند ترسناک باشد. ما در این مقاله، علل مختلف درد قفسه سینه، علائم مرتبط و گزینه های درمانی را مورد بررسی قرار می دهیم.

انواع مختلف درد قفسه سینه

هر نوع دردی در قفسه سینه می تواند موجب ترس و دلهره شما شود. در این شرایط، اولین چیزی که به ذهن  میرسد، مشکل قلبی است که به نوبه ی خود می تواند هشدار دهنده باشد. گرچه، درد قفسه سینه می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد، اما نباید آن را نادیده گرفت. در بیشتر موارد، درد قفسه سینه شرایط خطرناکی نیست. آشنایی با انواع دردهای قفسه سینه و علل احتمالی آنها می تواند از نگرانی شما کم کند. در حقیقت، اغلب اوقات، وقتی متوجه می شوید که درد شما ناشی از مشکلات قلبی نیست، درد شما خود به خود کاهش پیدا می کند.

درد قفسه سینه مرتبط با مشکلات قلبی

دردی که منشأ آن قلب است، با درد ناشی از بیماری رفلاکس معده فرق زیادی دارد. بیماری رفلاکس معده، یک اختلال گوارشی است که یکی از علل شایع درد قفسه سینه هنگام خواب می باشد. درد قلبی معمولاً شدید و بی وقفه است و بیماران قلبی احساس می کنند که یک وزنه سنگین روی قفسه سینه آنها قرار گرفته است. این نوع درد، نوعی درد منتشر است که پیدا کردن محل دقیق آن دشوار است. برخلاف معده درد که شما محل دقیق درد را می توانید در بدن خود پیدا کنید، درد قلب معمولاً در بازوها (مخصوصاً بازوی چپ)، فک، گردن، شانه ها یا کمر احساس می شود. تغییر وضعیت بدن، مانند نشستن و دراز کشیدن و یا نفس عمیق کشیدن هیچ تأثیری بر تشدید درد ندارد.

علائم دیگر مشکل قلبی به جز درد شامل موارد زیر می شوند:

·        احساس سرگیجه  

·       احساس کسالت 

·       احساس حالت تهوع 

·       تنگی نفس

·       بی حسی در بازو یا شانه چپ

درد قلبی، اغلب با ورزش کردن و یا حرکاتی مانند بلند کردن اجسام سنگین به وجود می آید. دمای بالا و یا خوردن غذای سنگین نیز می تواند موجب بروز درد قلبی شود. در صورتی که درد قلبی در اثر ورزش شروع شود، متوقف کردن فعالیت معمولاً باعث کاهش درد می شود. درد قلبی ممکن است بارها در طول روز تکرار شود و سپس از بین رود.

برخی از سوابق بیماری های خانوادگی و رفتارهای سبک زندگی فردی نشان می دهند که بیماری های قلبی، منشأ درد قفسه سینه هنگام خواب هستند.

عوامل خطر شایع برای این بیماری عبارتند از:

·       سیگار کشیدن

·       سابقه ی خانوادگی بیماری قلبی

·       فشار خون بالا

·       کلسترول بالا

·       استرس زیاد

·       دیابت

·       اضافه وزن

به طور کلی، اگر دو مورد از عوامل خطر بالا را داشته باشید، احتمال داشتن بیماری قلبی یا ابتلا به آن بیشتر است. آنژین، با درد ناشی از حمله قلبی متفاوت است. درد ناشی از آنژین می تواند شدید باشد و احساسی مشابه با معده درد داشته باشد. درد آنژین مانند درد رفلاکس اسید معده، با تغییر وضعیت بدن مانند نشستن، تسکین پیدا می کند.گرچه، این درد ممکن است با دراز کشیدن بدتر شود. اگر شما مشکوک به آنژین هستید، فوراً به دنبال مراقبت های پزشکی باشید. با وجود اینکه، این درد خود به خود فروکش می کند، علل زمینه ای آن جدی هستند و همیشه نیاز به درمان پزشکی دارند.

منبع: سایت دکتر حسین دباغیان