سفارش تبلیغ
صبا ویژن

علت و درمان پیری زودرس چیست؟

 

احتمالاً فکر می‌کنید هر چه سن بیشتر باشد، پوست پیرتر به نظر می‌رسد. اما این جمله زمانی حقیقت دارد که سن تنها عامل پیری پوست باشد. که البته این طور نیست. پیر شدن زودرس و ظهور چین و چروک‌های پوستی در سنین جوانی یکی از وحشتناک‌ترین کابوس‌ها برای خانم‌هاست!

نور آفتاب، مهم‌ترین عامل در پیری زودرس پوست

با گذشت زمان، اشعه ماورا بنفش   (UV) خورشید به الیاف خاصی از پوست به نام الاستین آسیب وارد می کند. آسیب به الیاف الاستین باعث افتادگی، کشیدگی و از بین رفتن قابلیت برگشت پوست می شود. همچنین پوست به راحتی کبود و پاره می شود و بهبود آن زمان بیشتری طول می کشد. بنابراین اگرچه ممکن است آسیب خورشید در جوانی نشان داده نشود، اما بعد ها در پیری بروز خواهد کرد.

آسیب ناشی از خورشید را نمی توان کاملاً برطرف کرد، اگرچه گاهی پوست می تواند خودش را ترمیم کند. بنابراین، برای محافظت از خود در برابر آفتاب و سرطان پوست هیچگاه دیر نیست. با دوری از نور آفتاب می توانید تغییرات مرتبط با پیری را به تأخیر بیندازید.

از دست دادن چربی زیر پوست در گونه ها، گیجگاه ها، چانه، بینی و اطراف چشم ممکن است منجر به شل شدن پوست، فرورفتگی چشم و ظاهر “اسکلتی” شود.

از دست دادن استخوان، بیشتر در اطراف دهان و چانه، ممکن است پس از 60 سالگی نمایان شود و باعث چروک شدن پوست اطراف دهان شود.

از بین رفتن غضروف در بینی باعث افتادگی نوک بینی و برجسته شدن ساختارهای استخوانی در بینی می شود.

کمبود چه ویتامینی باعث پیری زودرس می شود؟

در صورت کمبود ویتامین D، فرآیند های پیری افزایش می یابد که نه تنها سرعت پیری را تسریع می کند، بلکه شرایطی را نیز ایجاد می کند که شروع بیماری های مرتبط با سن مانند بیماری آلزایمر را آغاز می کند.

علت چروک شدن پوست دست در جوانی

چین و چروک ها در نتیجه کاهش کلاژن ایجاد می شوند. این الیاف مبتنی بر پروتئین در سنین پایین به راحتی در دسترس هستند. با این حال، از دست دادن کلاژن در سن پایین نیز ممکن است.

از دست دادن کلاژن در دستان شما ممکن است تا حدی قابل جلوگیری باشد. به عنوان مثال سیگار کشیدن ارتباط مستقیمی با کم شدن کلاژن پوست دارد. همچنین باعث کاهش تولید کلاژن در آینده می شود. قرار گرفتن در معرض اشعه ماورا بنفش همچنین ممکن است به چین و چروک های پوست با افزایش سن کمک کند.

جلوگیری از پیری پوست

برای داشتن درخشش ظاهری و سلامت پوست در هر سنی، باید مطابق سبک زندگی و محیط، مراقبت از پوست خود را تغییر دهید. برای تغییر شرایط آب و هوایی، وضعیت سلامتی یا اهداف جدید مراقبت از پوست، باید مراقبت از پوست خود را تعدیل کنید. اگر تغییراتی در پوست خود مشاهده کردید، با یک متخصص پوست در مورد آن مشورت کنید.

اگرچه برخی نشانه های پیری زودرس پوست را می توان با استفاده از آرایش پنهان کرد، اما افراد بسیاری در پی روش هایی هستند تا آنها را به حداقل رسانده و از رخ دادنشان پیشگیری کنند. افزون بر استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی و روش های ضد پیری پوست، شما نیازمند بهبود عادات خود نیز هستید زیرا بسیاری از آنها بر سلامت پوست اثر می گذارند.

استفاده از محصولات ضد آفتاب

قرار گرفتن در معرض نور خورشید یکی از عوامل اصلی ظهور نشانه های پیری زودرس پوست و همچنین بیماری های جدی مانند سرطان پوست است.استفاده روزانه از محصولات ضد آفتاب به عنوان سدی در برابر پرتوهای مضر خورشید عمل کرده و همچنین از آفتاب سوختگی و خشکی بیش از حد پوست پیشگیری می کند.

مصرف آنتی اکسیدان ها

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان ها امکان کاهش اثرات منفی رادیکال های آزاد بر سلول های بدن انسان که عامل تسریع پیری هستند را فراهم می کنند.

نوشیدن آب فراوان

نوشیدن آب به میزان کافی در روز نه تنها عملکرد درست و مناسب اندام های داخلی را تضمین می کند، بلکه برای آبرسانی و اکسیژن‌رسانی به پوست نیز اهمیت دارد.

سیگار نکشیدن

افزون بر نیکوتین، سیگار حاوی ترکیبات سمی بسیاری است که به سلول ها آسیب وارد کرده و روند پیری پوست را تسریع می کنند.سیگار کشیدن موجب تخریب کلاژن می شود و توانایی بدن برای جذب مواد مغذی را کاهش می دهد.

 روش های فوق العاده برای جلوگیری از پیری زودرس پوست